Zijn advieskosten i.g.v. een bedrijfsopvolging aftrekbaar.
Nieuws - 14 februari 2022

Zijn advieskosten i.g.v. een bedrijfsopvolging aftrekbaar.

 

Bij de voorbereiding, begeleiding en uitvoering van een bedrijfsopvolging (BOR) worden kosten gemaakt. Te denken valt aan kosten van de notaris, de accountant, een belastingadviseur of van een waarderingsdeskundige.

De vraag is hoe met deze kosten fiscaal moet worden omgegaan, specifiek daar waar het gaat om advieskosten met betrekking tot de bedrijfsopvolgingsfaciliteiten.

In de praktijk komt het voor dat de kosten die gemoeid zijn met een bedrijfsopvolging gefactureerd worden aan en ook betaald worden door een van de betrokken vennootschappen, doorgaans de personal holding van de overdrager. Bij die vennootschap worden die kosten vervolgens ten laste van het fiscale resultaat gebracht.

Naar aanleiding van een Wob-verzoek over de aftrekbaarheid van advieskosten van een bedrijfsopvolgingbstraject zijn meerdere documenten verstrekt. Voor de inhoud daarvan klik HIER. Uit die stukken blijkt dat de kennisgroep Winstbepaling van de Belastingdienst als standpunt heeft dat de door een lichaam gemaakte (advies)kosten om te bewerkstelligen dat bij haar aandeelhouder(s) de BOR kan worden toegepast 'in beginsel' niet zakelijk zijn. Dat sluit niet uit dat in een heel specifieke casus wel zakelijke gronden aanwezig zijn namelijk als op grond van de feiten en omstandigheden de advieskosten wel geheel of gedeeltelijk dienstbaar zijn aan het belang van de onderneming.

Zijn de uitgaven gedaan om te voorzien in een particuliere behoefte van de aandeelhouder, dan zijn de kosten (in zoverre) niet aftrekbaar. Daarvan zal sprake zijn als het advies er op is gericht om bij de aandeelhouder belasting te besparen of uit te stellen. Indien deze kosten betaald worden door de vennootschap, wordt een privébelang van de aandeelhouder gediend en zijn deze dus niet aftrekbaar. Dan is er sprake van een prive onttrekking.

We kunnen de kosten verdelen in de volgende fases:

-        kosten voorafgaand aan de schenking;

-        de wijziging van de structuur om de schenking mogelijk te maken;

-        kosten die na de schenking worden gemaakt om de structuur te vereenvoudigen e.d.

In de WOB-stukken wordt ingegaan op deze 3 vraagstukken. Ook wordt ingegaan wat het effect is voor de eventuele aftrekbaarheid van de omzetbelasting.

De stukken bieden i.e.g. duidelijkheid over het standpunt van de Belastingdienst en welke argumenten zij gebruikt.

Voor meer informatie raadpleeg onze afdeling Corporate Finance.